4.10.15

Vad Paris förutser för hösten.

Allas Krönika 29, 21.7.1928

Högsäsongkolletionerna mellan sommarnyheter och hösttendenser.

Den stora nyheten på februariutställningarna var de med framgång genomförda 80-talsreminiscenserna. Ända sedan kriget ha flera modehus försöktfå oss att ikläda oss skyar av tyg s. a. s. men praktiskt taget utan framgång. De kunde inte ens få oss att använda stora rosetteriryggen på våra prickiga klänningar.

I februari gjorde sömmerskorna krampaktiga ansträngningar härför. De kallade det intresse för ryggen och några av de elegantaste damerna i Paris använda i denna stund som är Patous version av skyar, gjorda av kaskader av draperier i chiffon och siden.

Vad högsäsongkollektionerna beträffa har ryggintresset modifierats mycket. Hos några modehus har detta intresse överförts från aftonklänningar på förmiddagsmodeller och man får se kappor med flåddrande godetveck bak och släta fram. Louiseboulanger t. ex. har färre puffklänningar än panelklänningar med släta höfter och påfågelsläp. Flertalet av aftontoaletter göras korta fram med släp och den ojämna fållen har blivit klassisk. Den kommer åtminstone att stå sig över nästa vinter ominte längre och dess ojämnhet är störrean någonsin. Trots ens första intryck av motsatsen fordrar derma klänningstyp med större nödvändighet välformade ben an den korta kjolen. Det är ett hårt öde för dem som ha tjocka fortkomstledamöter, ty i synnerhet om materialet är mörkt bildas ständigt en orolig bakgrund för dem så att de oriktiga proportionerna framträda mer an någonsin. Som en vän till mig härom dagen sade: Giv mig vackra ben, så får dv gärna ha världens vackraste ansikte.

Det finna ingenting nytt att saga om platsen förbältet, halslinjen eller ärmarna. Men vad halsnäsduken och scarfen beträffar finns det ett helt kapitel. Om sömmerskorna finge råda skulle derma säsong kunna kallas näsdukssäsongen; det ser ut som om de önskade att hela den kvinnliga delen av mänskligheten hade bara en hals så att de kunde knyta en näsduk omkring den. Också modisterna ta del i den glada leken. Hos Worth säljes väskor och halsdukar av prickigt siden, rött och blått, blått och beige och dessutom en likadan näsduk runt om hatten. Den Lanvinska kollektionen av nya randiga scarfs hopsydda av crépe de Chine i många färger är iögonenfallande och hon använder sådana som enda dekoration på släta svarta, dräkter. Lelong och Drecoll använda sina näsdukar parvis kring samma hals. Den sistnämnda sätter på en röd crépe-klänning en dubbel näsduk, en röd och en annan vit knutna i ändarna och lagda i kors kring halsen, den ena ändan faller ned bak på axeln och den andra fram. Jennys kollektion är full med intressanta skinnscarfs, som hon använder på kappor i stället för runda eller schalkragar.

Icke nöjda med att knyta näsdukar kring våra halsar, vilja många tecknare även ha den kring våra höfter. Worths kollektion är full med näsduksbälten mcd en liten knut fram. Lelong har t. o. m. näsdukskjolar. En kolossal näsduk vikes till en triangel, den bildar hela
kjolen ochknytes vid motsatta höften.

Jag talar nu bara om detaljer, emedan dessa äro så viktiga att de först falla i ögonen. Bältet hos Jane Regny för sportdräkter är smalt och gjort av två slags läder, ett i blått och ett i gult t. ex. Framtill, där man väntar att spännet skall sitta, finns en slejf i de båda färgerna, och baktill sitter ett platt späne. Patou har breda suèdebälten till aftonklänningar, svagt rynkade på spetsklänningar i svart och grått.

Som sommarfärg är gult mycket uppskattat särskilt pä stranden. Det finns en ny färg som precis liknar färskt smör som många tecknare använder. Kombinationer av gult och andra färger äro nya. Gult och brunt är vackert, gult med mörk grönt och marinblått. Vitt förekommer oftast kombinerat med andra färger även för förmiddagsbruk.

Ei kommentteja :